اهمیت آزمایش خون برای زندگی سالم

محل تبلیغ شما محل تبلیغ شما

آشنایی با انواع مختلف ویتامین d

ا

چکاپ ویتامین d آزمایشی است که میزان ویتامین  D موجود در خون را اندازه گیری می‌کند. ویتامین D یک ویتامین ضروری است که به بدن در جذب کلسیم و فسفر کمک می کند. این دو ماده معدنی برای استخوان ها و دندان های قوی مهم هستند. ویتامین D همچنین به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با عفونت ها مبارزه کند.

انواع چکاپ ویتامین d

دو نوع چکاپ ویتامین d وجود دارد:

آزمایش 25 هیدروکسی ویتامین D (25 OHD)

این  نوع آزمایش، رایج‌ترین چکاپ ویتامین d است. سطح 25OHD را در خون اندازه‌گیری می‌کند. 25OHD شکل اصلی ویتامین D است که در بدن ذخیره می‌شود. 

آزمایش 1,25 دی هیدروکسی ویتامینD (1,25OHD)

 سطح 1,25OHD را در خون شما اندازه گیری می کند. 1,25OHD شکل فعال ویتامین D است که بدن شما از آن استفاده می کند. آزمایش 25OHD معمولاً برای بررسی کمبود ویتامین D استفاده می شود. کمبود ویتامین D در افراد مسن، افراد دارای پوست تیره و افرادی که چاق هستند شایع تر است. کمبود ویتامین D می تواند منجر به مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به عفونت ها، بیماری های خودایمنی و برخی از سرطان ها را افزایش دهد.آزمایش 1,25OHD معمولاً برای بررسی مشکلات کلیوی یا سایر شرایطی که بر نحوه استفاده بدن شما از ویتامین D تأثیر می گذارد استفاده می شود.

چکاپ ویتامین d معمولاً با نمونه خون انجام می شود. خون شما در بهترین آزمایشگاه برای تعیین سطح ویتامین D شما آزمایش می شود.نتایج چکاپ ویتامین d شما با نانوگرم در میلی لیتر (ng/mL) گزارش می شود. محدوده نرمال برای سطح 25OHD 30 تا 100 نانوگرم در میلی لیتر است. سطح 25OHD کمتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر نشان دهنده کمبود ویتامین D است.

رفع کمبود ویتامین دی موجود در بدن

اگر سطح ویتامین D شما پایین باشد، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین D را برای شما تجویز کند. شما همچنین می توانید با خوردن غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و لبنیات غنی شده، سطح ویتامین D خود را افزایش دهید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می تواند به بدن شما در تولید ویتامین D کمک کند. با این حال، مهم است که از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید که می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد، خودداری کنید.



تعداد بازديد : 33
تاریخ انتشار: یکشنبه 08 بهمن 1402 ساعت: 14:36
0 نظر

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش

دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما
تمامی حقوق سایت و قالب برای((اهمیت آزمایش خون برای زندگی سالم)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو: تهران گراف ترجمه: قالب گراف